L'oli de coco és sa?

Des de fa molt temps ens havien dit que l'oli o greix de coco era "dolent" o no recomanable per a la salut.

Sabies que l'última novetat és utilitzar oli de coco a la cuina? Però, és tan sa com es diu? És millor que l'oli d'oliva?

He de començar dient que "No tot l'oli de coco té la mateixa qualitat", com passa amb l'oli d'oliva, que pot ser refinat, verge, verge extra, de premsa freda, etc. L'oli de coco que consumim hauria de ser oli de coco verge obtingut en fred, el qual és extret mitjançant premsat i sense dissolvents des de la carn de coco o a partir de la llet de coco (polpa de coco seca barrejada amb aigua i filtrada), així ens assegurem que té totes les propietats beneficioses inalterades i que, durant el seu processament, no ha arribat a temperatures elevades ni s'han utilitzat procediments químics que puguin originar substàncies perilloses.

L’altre cosa és parlar de l'oli de coco refinat, blanquejat i desodorizat que és produït per premsat en calent de la copra (carn seca de coco), sotmetent-se a un refinat posterior, o bé d’oli de coco parcial o totalment hidrogenat per pujar el seu punt de fusió fins als 36-40 ºC (l'oli de coco fon normalment a 24 ºC), el qual no seria aconsellable.

Engreixa l’oli de coco?

Tant l'oli d'oliva com l'oli de coco aporten unes 9 kcal per cada gram, o sigui unes 100 kcal per cullerada sopera, però amb alguna diferencia en la seva composició. L'oli de coco no engreixa tant com podria semblar a primera vista si només comptem calories, ja que, precisament pel tipus de greixos que conté (àcids grassos de cadena mitjana -MCT-), principalment àcid làuric, fa que, un cop digerits, aquests greixos passen directament a la sang i arriben als teixits on es transformen en energia i les cèl·lules els poden utilitzar sense que s'emmagatzemin en forma de greix .

En estudis s'ha vist un canvi en la distribució de la composició corporal. A curt termini, dones amb obesitat abdominal que consumien oli de coco van mostrar major reducció del perímetre de la cintura que les que van prendre oli de soja, encara que sense canvis en el pes total.

Malhauradament per a tots aquells que esperen l'arribada d'un miracle per resoldre la seva obesitat, cap d'aquests efectes té la suficient potència sobre la baixada de pes per afirmar que és un tractament efectiu per l'excés de pes, on es demanen resultats significatius (pèrdua de pes > 5% del pes inicial) i mantinguts en el temps (més d'1 o 2 anys). Ja sabem que una malaltia amb múltiples causes difícilment tindrà una única solució.

Diferències en la composició nutricional entre l'oli de coco i el d’oliva.

Veiem que gairebé ¾ parts de l'oli d'oliva és greix monoinsaturat (l'oli de coco té només un 6%), mentre que el 83% del greix de l'oli de coco és saturat, fonamentalment àcids grassos de cadena mitjana (MCT) com l'àcid làuric, càpric i caprílic. A més, l'oli d'oliva aporta una quantitat apreciable de vitamines E i K.

Oli de coco i el seu efecte sobre els greixos de la sang.

Inicialment, es pensava que les dietes amb oli de coco eren perjudicials perquè alteraven els valors sanguinis de greixos de forma similar a les dietes amb greix animal en tractar de greixos saturats. Posteriorment, es va demostrar que no tots els greixos saturats eren iguals, i diferents treballs van demostrar que dietes enriquides amb oli de coco no eren tan perjudicials com inicialment es pensava.

Resumint aquesta primera qüestió, no tots els greixos saturats són iguals, en concret, l'oli de coco puja el "colesterol bo" (HDL) i no sembla desencadenar el procés inflamatori base de l'arteriosclerosi i la malaltia cardiovascular. Encara que no ha demostrat no produir arteriosclerosi clínica ("plaques de calci" a les parets dels grans vasos sanguinis) o malaltia cardiovascular. Així com tampoc s'ha demostrat que sigui capaç de reduir o retardar la seva aparició, i molt menor disminuir el risc de morir per una malaltia cardiovascular. En això, va molt per davant el demostrat amb la dieta mediterrània enriquida en oli d'oliva o fruits secs , capaç de reduir el risc de desenvolupar per primera vegada malaltia cardiovascular entre persones de risc (estudi Predimed). Això sí, els beneficis de l'oli d'oliva s'obtenen si es pren cru, ja que quan es fregeix amb ell per sobre de 180ºC o en moltes ocasions amb el mateix oli, el nostre saludable oli d'oliva es transforma progressivament en greix saturat.

És més barat o més car que l'oli d'oliva?

Disposar d'oli de coco de qualitat en zones on no es produeix és car. En comprar oli de coco gastem unes cinc vegades més que si adquirim oli d'oliva. Però és clar, dir que cuinem amb oli de coco resulta molt modern i fashion en el nostre món globalitzat, i això té un preu.

Nombrosos estudis en els últims anys han provat que l'oli de Coco és un dels greixos més estables i segurs que podem utilitzar per cuinar. De fet, és l'únic greix que hauríem d'utilitzar per cuinar amb temperatura ja que no s'oxida ni es degrada a l'escalfar-se, al contrari del que passa, per exemple, amb l'oli d'oliva, fins i tot l'extra verge.

Per tot l'anterior, a dia d'avui, l'Organització Mundial de la Salut segueix aconsellant l'elecció de greixos insaturats davant els saturats, és a dir, recomana que el greix de la nostra dieta provingui ara l'oli d'oliva o de la fruita seca abans que des de l'oli de coco o altres fonts de greix saturat.

Referències.

Tota la informació recollida en aquesta entrada s'ha obtingut a partir de la recerca a Pubmed d'assajos aleatoritzats amb oli de coco publicats a data 1 de febrer del 2016.

#Nutrició

Posts destacats
Posts recents
Categories
No hay tags aún.
Segueix-nos
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn Social Icon